Czerwone oko

Home/ Twój problem / medycyna

Czerwone oko

Zaczerwienione oczy (zespół czerwonego oka, czerwone oczy) wyglądają nieestetycznie powodując, że cała twarz sprawia wrażenie zmęczonej oraz nieświeżej. Zespół czerwonego oka to jednak nie tylko problem piękna, ale przede wszystkim objaw towarzyszący wielu chorobom lub dolegliwością okulistycznym.

Oko ulega zaczerwieniu na skutek poszerzenia naczyń krwionośnych zlokalizowanych na powierzchni gałki ocznej tj. w spojówce lub twardówce (białej warstwie ochronnej gałki ocznej).

Najczęstszą przyczyną tego objawu jest przemęczenie oraz niewyspanie. Zaczerwienione oczy pojawiają się również u osób długo pracujących przy sztucznym oświetleniu,  szczególnie w klimatyzowanym pomieszczeniu. W tych przypadkach zazwyczaj wystarczy wyeliminować czynniki powodujące powstanie objawu (wypocząć, robić dłuższe przerwy w pracy).

Zespół czerwonego oka jest również objawem zapalenia spojówek, zarówno alergicznego jak i infekcyjnego. Może się zatem pojawić u osób nadwrażliwych np. na pyłki traw, pyłki drzew, kurz, roztocze. Ten objaw występuje również, w innych chorobach spojówki tj. wylewie podspojówkowym, zespole suchego oka oraz przy pojawieniu się guzków spojówkowych.

Zaczerwienione oczy towarzyszą również:

Niezwłocznej diagnozy okulistycznej wymagają stany czerwonego oka utrzymujące się przez dłuższy czas, powstałe na skutek urazu mechanicznego (otarcie, uderzenie, wniknięcie ciała obcego) lub oparzenia albo występujące  wraz z innymi objawami takimi jak: obecność wydzieliny, przymglone widzenie, łzawienie, swędzenie i pieczenie.